
Εδώ και χρόνια ο Δημοσθένης Λιακόπουλος είχε ενημερώσει ότι στους στόχους της Ατζέντας 2030 είναι η δημιουργία πόλεων που θα μαντρώνουν τους ανθρώπους σε περιορισμένο χώρο, όπου θα έχουν τα απαραίτητα, μόνο σε συγκεκριμένη περιοχή διαβίωσης και σε απόσταση το πολύ 200 μέτρων ώστε να μην χρειάζεται να απομακρύνονται.
Tα σχέδια αυτά υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια.
Σύμφωνα λοιπόν με το newsbeast, μία σύμπραξη αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων και άλλων συναφών επιστημόνων κατέληξε στην ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών». Μία πόλη δηλαδή που ο πολεοδομικός σχεδιασμός καθιστά δυνατή την εκτέλεση των περισσότερων καθημερινών εργασιών με μια σύντομη βόλτα με τα πόδια ή το ποδήλατο. Εντός τετάρτου δηλαδή.
Στο Παρίσι, μια από τις πρώτες πόλεις που υποστήριξε την ιδέα μιας τέτοιας πόλης, ήταν ήδη αρκετά εύκολο να μετακινηθεί κάποιος χωρίς αυτοκίνητο πριν ακόμη αρχίσει να κάνει αλλαγές ο νυν δήμαρχος. Σε ένα τυπικό αχανές αμερικανικό προάστιο, είναι πιο δύσκολο να μεταμορφώσεις δρόμους σχεδιασμένους για οδήγηση.
Αλλά στο Ντρέιπερ της Γιούτα, ένα προάστιο του Σολτ Λέικ Σίτι, μια νέα γειτονιά σχεδιάζεται από την αρχή για να βοηθήσει τους κατοίκους να αποφύγουν την ανάγκη για αυτοκίνητα.
Τι είναι το πρότζεκτ «The Point»
Σε αντίθεση με μια άλλη νέα πολεοδομική ανάπτυξη υπό κατασκευή στα προάστια του Φοίνιξ, η οποία αναφέρει ότι είναι car-free (χωρίς αυτοκίνητα), το έργο της Γιούτα, που ονομάζεται «The Point», δεν θεωρεί ως απαραίτητο ότι οι κάτοικοι θα εγκαταλείψουν εντελώς τα αυτοκίνητά τους, απλώς ότι θα οδηγούν πολύ λιγότερο.
«Ένας από τους στόχους μας είναι να δημιουργήσουμε αυτό που ονομάσαμε κοινότητα ενός αυτοκινήτου», λέει ο Alan Matheson, εκτελεστικός διευθυντής του The Point of the Mountain State Land Authority, της κυβερνητικής υπηρεσίας που ηγείται του έργου, το οποίο πραγματοποιείται σε γη κρατικής ιδιοκτησίας. «Γνωρίζουμε ότι θα υπάρξουν εκείνοι που θέλουν περισσότερα από ένα οχήματα, αλλά πιστεύουμε ότι μπορούμε να το σχεδιάσουμε με τρόπο που δεν θα το χρειάζονταν».
Ο χώρος, που σήμερα στεγάζει μια φυλακή που θα κατεδαφιστεί αυτό το καλοκαίρι, είναι μεγάλος, λίγο περισσότερο από 600 στρέμματα.
Για να έχουμε μία εικόνα σε αντιστοιχία είναι μεγαλύτερο από ολόκληρη τη χώρα του Μονακό ή περίπου το 70% του Σέντραλ Παρκ στη Νέα Υόρκη. Είναι επίσης το τέλειο μέγεθος για την ιδέα της πόλης 15 λεπτών.
«Από το κέντρο μέχρι την άκρη είναι περίπου 10 με 15 λεπτά με τα πόδια περίπου, ανάλογα με το πόσο γρήγορα περπατάτε», λέει ο Peter Kindel, διευθυντής αστικού σχεδιασμού στο Skidmore, Owings & Merrill, την εταιρεία σχεδιασμού και μηχανικής, παγκοσμίου φήμης, που ανέπτυξε το οργανόγραμμα ενός σχεδίου που θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή της γειτονιάς, η οποία θα περιλαμβάνει 7.400 νοικοκυριά.
Πώς θα χτιστεί η πόλη όπου όλες οι αποστάσεις μπορούν να γίνουν με τα πόδια
Το σχέδιο απαιτεί ένα δίκτυο ανοιχτών χώρων, όπως αναφέρει το newsbeast, ώστε οι κάτοικοι να μπορούν να περπατούν μέσα από γραμμικά πάρκα χωρίς αυτοκίνητα σε διάφορα σημεία της γειτονιάς για να φτάσουν σε γραφεία, σχολεία ή καταστήματα, όλα χτισμένα σε ζώνες μικτής χρήσης.
«Θα μπορείτε να μετακινηθείτε σε όλο το έργο στο σύστημα ανοιχτού χώρου και να έχετε πρόσβαση σχεδόν σε κάθε κομμάτι της πόλης του έργου», λέει ο Kindel. Οι δρόμοι θα επιτρέπουν τα αυτοκίνητα, αλλά θα δίνουν επίσης προτεραιότητα στον χώρο για ποδηλατόδρομους και φαρδιά πεζοδρόμια. Οι άνθρωποι που ζουν στη γειτονιά θα μπορούν να επιβιβάζονται σε ένα σύστημα ταχείας διέλευσης λεωφορείου προς τις κοντινές πόλεις Σολτ Λέικ Σίτι ή στο Πρόβο. Ένα μικρό λεωφορείο, το οποίο μπορεί να κινείται αυτόνομα, θα κάνει κύκλους στη γειτονιά για όσους πρέπει να εκτελέσουν γρήγορα μια εργασία και δεν θέλουν να περπατήσουν ή να κάνουν ποδήλατο.
Οι κόμβοι κινητικότητας θα προσφέρουν κοινόχρηστα αυτοκίνητα, ποδήλατα και σκούτερ.
Βλέπουμε λοιπόν πως το σχέδιο περπατάει με πολύ γρήγορους ρυθμούς ώστε να αλλάξει ο τρόπος που οι άνθρωποι έχουν μάθει να ζουν έως σήμερα.
Δείτε για τις πόλεις που ετοιμάζουν και τους σκοπούς πίσω από αυτό, γιατί εκτός από τις βιώσιμες αυτές πόλεις, κατασκευάζονται με τους ίδιους σκοπούς και πλωτές πόλεις, για να συγκεντρωθούν οι ανθρώπινοι πληθυσμοί. Το σχέδιο είναι το ίδιο.