Σε πλήρη αντιδιαστολή με την κοινωνία..

Θέμα χρόνου ο πληθωρισμός τροφίμων

Ο John Llewellyn, εταίρος στην Independent Economics και πρώην επικεφαλής οικονομολόγος του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης –ΟΟΣΑ- θέτει πλέον την πιθανότητα σοβαρών διαταραχών στο παγκόσμιο εμπόριο στο 30%, από 10% πριν από μια εβδομάδα.

Εκφράζει μάλιστα τους φόβους του ότι η κρίση θα εξαπλωθεί και στα στενά του Ορμούζ και στην ευρύτερη Μέση Ανατολή . Σύμφωνα με τον Llewellyn «Οι Χούτι είναι πολύ πιο προετοιμασμένοι και καλά εξοπλισμένοι από ό,τι πολλοί δυτικοί σχολιαστές συνειδητοποιούν. Η απερισκεψία τους και η προθυμία τους να επιδείξουν διάθεση κλιμάκωσης μπροστά σε μια πρόκληση, είναι πάντα υποτιμημένη».

Ο William Bain, ειδικός στο εμπόριο του Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου μας έδωσε με τη σειρά του ένα εξαιρετικό στατιστικό στοιχείο:Περίπου 500.000 εμπορευματοκιβώτια περνούσαν από τη διώρυγα του Σουέζ τον Νοέμβριο και αυτός ο αριθμός είχε μειωθεί κατά 60% σε 200.000 τον Δεκέμβριο.

Τα πλοία φορτωμένα με τρόφιμα είναι μεταξύ εκείνων που αποφεύγουν τις επιθέσεις των Χούθι στην κεντρική πλωτή οδό πλέοντας γύρω από την Αφρική, μια μακρύτερη και πιο δαπανηρή διαδρομή.

Ωστόσο, σε αντίθεση με τα φορτία φυσικού αερίου, πετρελαίου και καταναλωτικών αγαθών που έχουν επίσης επηρεαστεί, οι μεγαλύτεροι χρόνοι αποστολής απειλούν να καταστήσουν τα ευπαθή τρόφιμα μη πωλήσιμα.

Αυτό είναι κάτι που τρομάζει τη βιομηχανία τροφίμων.

Οι Ιταλοί εξαγωγείς φοβούνται ότι τα ακτινίδια και τα εσπεριδοειδή θα χαλάσουν στο δρόμο, το κινέζικο τζίντζερ γίνεται πιο ακριβό και αρκετά φορτία αφρικανικού καφέ δεν φορτώθηκαν καν. Τα σιτηρά εκτρέπονται επίσης από τη Διώρυγα του Σουέζ με πολλές κτηνοτροφικές εταιρείες να κάνουν το ίδιο.

Εάν οι διαταραχές επιδεινωθούν, είναι θέμα χρόνου να σταματήσει η πτώση στο κόστος των τροφίμων και να αρχίσει ξανά η ανοδική πορεία.

Ο Nitin Agrawal, διευθύνων σύμβουλος της Euro Fruits, ενός μεγάλου ινδικού εξαγωγέα σταφυλιών, μίλησε πρόσφατα στο Bloomberg αποδίδοντας το κλίμα που κυριαρχεί στην αγορά. Η εταιρεία του συνήθως εξάγει στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά τώρα χρησιμοποιεί τη μεγαλύτερη διαδρομή, που υπερβαίνει τον διπλασιασμό του κόστους διαμετακόμισης.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Πρόκειται για μια σαφώς μεγαλύτερη διαδρομή που θα επηρεάσει την ποιότητα των σταφυλιών. (σ.σ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται γενικά στην Ινδία για το 1/7 περίπου των εισαγωγών σταφυλιού και περισσότερο από το 35% στην κορύφωση της καλλιέργειας, τον Μάρτιο-Απρίλιο).

Οι Ιταλοί εξαγωγείς, που πωλούν περίπου 4,4 δις δολάρια αγροτικών προϊόντων στην Ασία, ανησυχούν επίσης για το ότι η περιήγηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας θα μειώσει επικίνδυνα τη φρεσκάδα και θα αυξήσει το κόστος για φρούτα όπως μήλα, ακτινίδια και εσπεριδοειδή. (Tο 2022 η Ιταλία εξήγαγε πάνω από 217 εκατομμύρια κιλά φρούτα, εκ των οποίων πάνω από 182 εκατομμύρια κιλά είναι μήλα, με κύριους προορισμούς τη Σαουδική Αραβία (66 εκατομμύρια κιλά), την Ινδία (πάνω από 51 εκατομμύρια κιλά) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (πάνω από 15 εκατομμύρια κιλά).

Όπως μάλιστα δήλωσε ο Massimiliano Giansanti, πρόεδρος του αγροτικού ομίλου Confagricoltura, ο «πονοκέφαλος» της όλης κατάστασης δεν περιορίζεται μόνο στους καταναλωτές.

Είναι επίσης πονοκέφαλος και για τους αγρότες που θα χρειαστεί να μειώσουν τις τιμές τους για να αντισταθμιστεί το υψηλότερο κόστος αποστολής, μιας και οι εξαγωγείς συνήθως καταφέρνουν να «καλύπτουν» πάντα το κόστος τους.

Στην ουσία πολλοί αγρότες θα αναγκαστούν να πουλήσουν ακόμα κι αν καταρρεύσουν οι τιμές, καθώς δεν μπορούν να παρατείνουν την περίοδο συγκομιδής.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προβληματίζει επίσης τους Ευρωπαίους εξαγωγείς προϊόντων όπως το χοιρινό, τα γαλακτοκομικά και το κρασί, καθώς και τους εισαγωγείς τσαγιού, μπαχαρικών και πουλερικών.

Για τους Ιταλούς για παράδειγμα, μόνο οι εξαγωγές κρασιού στην Κίνα αγγίζουν τα 112 εκατ. ευρώ.

Ο αποκλεισμός της Ερυθράς Θάλασσας επομένως θέτει σε κίνδυνο τις εξαγωγές Made in Italy προς την Κίνα, οι οποίες μόνο για τον αγροδιατροφικό τομέα αξίζουν περισσότερα από 570 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, εκ των οποίων πάνω από το 90% ταξιδεύει με πλοία.

Όσον αφορά τα σιτηρά, πλοία που μετέφεραν περίπου 1,6 εκατομμύρια τόνους σιτηρών και κατευθύνονταν προς τη Διώρυγα του Σουέζ, εκτράπηκαν σε άλλες διαδρομές τις τελευταίες εβδομάδες.

Η Tesco, o βρετανικός γίγαντας παντοπωλείων Tesco έχει προειδοποιήσει ότι η νέα διαταραχή στους εμπορικούς δρόμους είναι θέμα χρόνου να εκτινάξει τις τιμές σε αρκετά αγαθά.

Ήδη οι τιμές του φρέσκου τζίντζερ έχουν εκτιναχθεί περισσότερο από το ένα τρίτο από τον Δεκέμβριο στην αγορά New Spitalfields του Ανατολικού Λονδίνου.

Η προμήθεια ζάχαρης μπορεί επίσης να εξελιχθεί σε πονοκέφαλο, καθώς υπάρχουν πολλά αυτόνομα διυλιστήρια ζάχαρης στην Ερυθρά Θάλασσα, τα οποία αυτή την περίοδο δυσκολεύονται να εξάγουν επεξεργασμένη λευκή ζάχαρη σε εμπορευματοκιβώτια, επειδή ακριβώς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν την περιοχή.

Επιπλέον, είναι θέμα χρόνου να εμφανιστούν ελλείψεις και σε άλλα προϊόντα, ειδικά σε ευπαθή, καθώς ορισμένοι έμποροι έχουν καθυστερήσει την αποστολή των φορτίων τους, περιμένοντας διευκρινίσεις για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν οι μεταφορείς.

Aποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

από liberal.gr