
Οι losers και οι κοινωνικές επιπτώσεις
03/01/2023 • 00:00
Οτελικός του αμερικανικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, δηλαδή το Superbowl, συνιστά κάθε χρόνο ένα από τα μεγαλύτερα διαφημιστικά γεγονότα. Το 2022 δεν αποτέλεσε εξαίρεση στον κανόνα, ξεχώρισε όμως από πολλές άλλες χρονιές γιατί την παράσταση έκλεψαν οι διαφημίσεις επιχειρήσεων που είχαν σχέση με τα κρυπτονομίσματα και όλο το «οικοσύστημα» της κρυπτοβιομηχανίας.
Για τους οπαδούς του κόσμου των ψηφιακών νομισμάτων, το περσινό Superbowl ήταν μία απόδειξη πως ο κόσμος των crypto είχε περάσει πια στο προσκήνιο παραμερίζοντας το – αρτηριοσκληρωτικό και παρωχημένο κατ’ αυτούς – οικονομικό σύστημα. Την 14η Φεβρουαρίου του 2022, τα δεκάδες εκατομμύρια τηλεθεατών που παρακολούθησαν τους Los Angeles Rams να υπερισχύουν των Cincinnati Bengals είδαν και τις διαφημίσεις του ψηφιακού χρηματιστηρίου Coinbase, το οποίο ξόδεψε 14 εκατομμύρια δολάρια και προκάλεσε έναν χείμαρρο επισκέψεων στην ιστοσελίδα του, η οποία κατέρρευσε.
Είδαν επίσης τη διαφήμιση του ανταλλακτηρίου FTX, με τη συμμετοχή του γνωστού κωμικού Larry David και αυτή της πλατφόρμας συναλλαγών eToro στην οποία εμφανιζόταν και ένας σκύλος ράτσας Shiba Inu παραπέμποντας σε ένα από τα ιδιαίτερα δημοφιλή εκείνη την εποχή κρυπτονομίσματα. Και βέβαια, κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τη διαφήμιση της Crypto.com στην οποία πρωταγωνιστούσε ο μεγάλος αστέρας του αμερικανικού μπάσκετ LeBron James.
Σε περίπου σαράντα μέρες από τώρα, στις 12 Φεβρουαρίου, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα δούμε έστω και μία διαφήμιση από όλες τις κρυπτο-επιχειρήσεις που μονοπώλησαν την τηλεοπτική μετάδοση του περσινού αγώνα. Η μετοχή της Coinbase έχει καταποντιστεί και η μείωση των εσόδων της κάνει μία τόσο ακριβή διαφήμιση να φαίνεται σαν πολυτέλεια. Για την FTX δεν χρειάζεται να πούμε και πολλά, καθώς ο ιδρυτής της βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό και η ίδια η επιχείρηση έχει μπει σε διαδικασία πτώχευσης.
Απίθανο ακούγεται να ξαναδούμε και το Shiba Inu της eToro, αφού η αξία αυτού του νομίσματος είναι σχεδόν 90% κάτω από τα ψηλά του πριν 15 μήνες. Όσο για τον LeBron James, μάλλον δεν θα πρωταγωνιστήσει σύντομα σε τέτοια διαφήμιση δεδομένου του ότι πολλοί συναθλητές του έχουν ήδη βρει τον μπελά τους από κατόχους κρυπτονομισμάτων που τους κατηγορούν για παραπλάνηση.
Η πλήρης αλλαγή σκηνικού στον κόσμο της διαφήμισης της κρυπτοβιομηχανίας είναι βέβαια φυσική συνέπεια της σημαντικότατης πτώσης στην αξία όλων των κρυπτονομισμάτων, των τεράστιων ζημιών που καταγράφουν τα χαρτοφυλάκια, της κατάρρευσης πλήθους γνωστών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνταν στον χώρο των crypto, της απώλειας της εμπιστοσύνης των επενδυτών, και της κρίσης αξιοπιστίας που έχει πλήξει τον χώρο ύστερα από όλα τα σκάνδαλα και το ξεσκέπασμα της προχειρότητας και της ανευθυνότητας που χαρακτήριζε τελικά μεγάλο μέρος αυτής της βιομηχανίας.
Δεν μιλάμε όμως μόνο για την αλλαγή σκηνικού και για τους απογοητευμένους οπαδούς του κόσμου των crypto ούτε για την ντροπή που, θα έπρεπε τουλάχιστον να, αισθάνονται όσοι έπαιξαν τον ρόλο του ιεροκήρυκα που διαφήμιζε τα καλά του κόσμου της κρυπτοβιομηχανίας.
από liberal.gr