Την ανηφόρα τραβάνε πάλι οι τιμές των καυσίμων, με κίνδυνο να επηρεάσει τον πληθωρισμό στην Ελλάδα. Μέσα σε δέκα ημέρες η τιμή της
απλής βενζίνης έχει αυξηθεί δέκα λεπτά το λίτρο, φτάνοντας ήδη στις πόλεις στο 1,90€. Στα νησιά, η τιμή άγγιξε ήδη τα 2€ και πάει λέγοντας.

Αιτία της αύξησης αυτής, η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι που έχει αυξήσει κατά πολύ τα μεταφο ρικά κόστη. Χαρακτηριστικό είναι ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου στις αρχές του μήνα ήταν στα 77€ το βαρέλι. Η τιμή σήμερα έχει φτάσει τα 83€. Φυσικά θυμίσουμε ότι η χώρα μας εφαρμόζει εδώ και 15 χρόνια, βαρύτατους φόρους στα καύσιμα. Η διαμόρφωση της τελικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα, όπως και σε πολλές άλλες χώρες, είναι αποτέλεσμα πολλαπλών παραγόντων που περιλαμβάνουν το κόστος αγοράς του πρώτου υλικού, δηλαδή του πετρελαίου, τα κόστη διύλισης, τα έξοδα μεταφοράς και διανομής, καθώς και μια σειρά από φόρους και τέλη που επιβάλλονται από το κράτος. Ας δούμε λεπτομερώς πώς διαμορφώνεται η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα.

Κόστος Αγοράς Πετρελαίου: Η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές είναι ο βασικός παράγοντας που καθορίζει το κόστος της βενζίνης. Η τιμή αυτή επηρεάζεται από παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις, οικονομικές κρίσεις, φυσικές καταστροφές και αποφάσεις μεγάλων πετρελαϊκών  παραγωγών (π.χ. ΟΠΕΚ).
Κόστη Διύλισης, Μεταφοράς και Διανομής: Αφού το πετρέλαιο αγοραστεί, πρέπει να διυλιστεί για να παραχθεί βενζίνη, διαδικασία που επιφέρει πρόσθετο κόστος. Στη συνέχεια, η βενζίνη μεταφέρεται και διανέμεται στα πρατήρια καυσίμων, με τα έξοδα μεταφοράς και διανομής να  προστίθενται στο κόστος.

Φόροι και Τέλη: Η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα επιβαρύνεται σημαντικά από φόρους και τέλη. Οι κυριότεροι φόροι και τέλη που επιβάλλονται είναι: Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ): Είναι ένας φόρος που επιβάλλεται ανά λίτρο καυσίμου και αποτελεί τη μεγαλύτερη   επιβάρυνση στην τιμή της βενζίνης.
Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ): Προστίθεται πάνω στην τιμή πώλησης της βενζίνης μετά την εφαρμογή του ΕΦΚ και υπολογίζεται ως ποσοστό επί της τιμής. Τέλη και άλλες επιβαρύνσεις: Μπορεί να περιλαμβάνουν τέλη περιβαλλοντικής συνεισφοράς ή άλλες επιβαρύνσεις που επιβάλλονται από το κράτος ή τις τοπικές αρχές. Η τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής στο πρατήριο καυσίμων είναι η συνολική επιβάρυνση από όλους αυτούς τους παράγοντες.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η τιμή της βενζίνης μπορεί να διαφέρει από περιοχή σε περιοχή εντός της Ελλάδας, λόγω διαφορών στα έξοδα μεταφοράς και διανομής, καθώς και λόγω τοπικών επιβαρύνσεων και τέλους.

Ρεπορτάζ εφημερίδα ΜΑΚΕΛΕΙΟ