Με κάθε ευκαιρία συνεχίζει η Άγκυρα να αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα και δικαιοδοσία της Ελλάδας.

H Τουρκία σε αντιNavtex που εξέδωσε χθες το μεσημέρι, αντιδρώντας σε ελληνική αεροναυτική άσκηση νοτιοανατολικά της Καρπάθου που πραγματοποιείται σήμερα, ισχυρίζεται ότι η περιοχή είναι σε χώρο… τουρκικής δικαιοδοσίας και στο πλαίσιο αυτό αναμετέδωσε τις συντεταγμένες προκειμένου να δείξει προς τα έξω ότι αυτή κάνει «κουμάντο» στην περιοχή μεταξύ Κρήτης και Κύπρου. Βέβαια δεν έπραξε κάτι αντίστοιχο για ελληνική Navtex που έχει να κάνει με άσκηση πυρών του Βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού την ίδια ημέρα ανατολικότερα…

Στο ίδιο πλαίσιο και λόγω της προγραμματισμένης εκτέλεσης πυρών επί στόχου στη θάλασσα στην Ικαρία, επίσης για σήμερα 20 Φεβρουαρίου, όπως γράφει η εφημερίδα η Τουρκία εξέδωσε μία ακόμα Navtex θέτοντας θέμα αποστρατιωτικοποίησης όλων των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου από Θάσο μέχρι και Καστελλόριζο. Παράλληλα η Τουρκία αντιδρώντας σε ελληνική ΝΟΤΑΜ που δεσμεύει περιοχή ανάμεσα σε Λήμνο, Αϊ-Στράτη, Ψαρά και Λέσβο για αεροναυτική άσκηση από τις 20 έως και τις 22 Φεβρουαρίου, προχώρησε στην έκδοση αντιΝΟΤΑΜ στην οποία θέτει θέμα αποστρατιωτικοποίησης Λήμνου, Αη Στράτη και Λέσβου.

Τουρκία ενώ έχει ανακοινώσει την παραλαβή νέων σύγχρονων γερμανικής κατασκευής υποβρυχίων Type-214, και τον σχεδιασμό δικής κατασκευής Milden και άλλων μικρότερων, ξεκινά τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων Type-209 κλάσης Gur, με αναφορά στην ανύπαρκτη “Γαλάζια Πατρίδα” και στα σχέδια της ουσιαστικά κατά του ελληνισμού.

Η τουρκική εταιρεία STM, αναγνωρισμένη για τη συνεισφορά της στη ναυτική βιομηχανία στην Τουρκία, έχει επιλεγεί για τη διαχείριση της προμήθειας και της ολοκλήρωσης του προγράμματος μέσης ζωής των υποβρυχίων κατηγορίας Type-209/1400 Gür.

Αυτό το πρόγραμμα στοχεύει στον εκσυγχρονισμό ζωτικής σημασίας συστημάτων πλοήγησης, μηχανικών συστημάτων και επικοινωνιών για την παράταση της λειτουργικής διάρκειας ζωής των υποβρυχίων.

“Αυτή η πρωτοβουλία διεξάγεται υπό την καθοδήγηση της Προεδρίας της Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας της Δημοκρατίας της Τουρκίας (SSB), με τη συμμετοχή της STM μαζί με άλλες τουρκικές αμυντικές οντότητες όπως η Aselsan, η ASFAT και η HAVELSAN.

Αυτή η συλλογική προσπάθεια αποτελεί μέρος μιας στρατηγικής ώθησης προς την ενίσχυση της αυτοδυναμίας των δυνατοτήτων αμυντικής τεχνολογίας της Τουρκίας, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του στόλου των υποβρυχίων του Τουρκικού Ναυτικού για την ενίσχυση της παρουσίας του στον στρατηγικό θαλάσσιο τομέα γνωστό ως “Γαλάζια Πατρίδα”, αναφέρει ξένο ΜΜΕ και το οποίο στρέφεται κατά της Ελλάδος ξεκάθαρα και ωμά.

Μια επέκταση του πεδίου εφαρμογής του Προγράμματος Εκσυγχρονισμού Υποβρυχίων Κατηγορίας Preveze για να συμπεριλάβει τα Υποβρύχια Gür-Class επισημοποιήθηκε με μια τροποποίηση σύμβασης που υπογράφηκε στις 17 Ιανουαρίου 2024.

Η αρχική φάση του προγράμματος θα επικεντρωθεί στην ενημέρωση επιλεγμένων συστημάτων πλοήγησης, μηχανημάτων και επικοινωνιών, με στόχο την ολοκλήρωση εντός έξι ετών. Επιπλέον, η STM έχει επιφορτιστεί με την ενσωμάτωση του εγχώρια αναπτυγμένου Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (MÜREN) από την TÜBİTAK BİLGEM τόσο στα υποβρύχια της κατηγορίας Preveze όσο και στα υποβρύχια Gür.

Η αναβάθμιση των τουρκικών υποβρυχίων Gür-Class, που άρχισε να τίθεται σε λειτουργία το 2004, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας εκσυγχρονισμού που περιλαμβάνει επίσης τα υποβρύχια Preveze-Class, που ξεκίνησε το 2019.

Αυτή η προσπάθεια οδήγησε στην ενσωμάτωση και αποδοχή πολλών συστημάτων στο TCG Prezeze.
Οι Τούρκοι εμπλέκονται μάλιστα και σε διεθνή προγράμματα , συμπεριλαμβανομένου του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων κλάσης Agosta 90B Khalid του Πακιστάν και της ανάπτυξης νέων υποβρυχίων κλάσης Reis με συστήματα πρόωσης για το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό.

Τι επιδιώκει η Άγκυρα σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο
Το Καλοκαίρι αναφέρθηκε ότι, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού είναι εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, κάτω από άκρα μυστικότητα, σε αναζήτηση και συμφωνία “για την αγορά τουλάχιστον δύο νέων σύγχρονων υποβρυχίων μετά από σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ”, αφού δεν υφίστανται μεταχειρισμένα υποβρύχια αυτού του τύπου στην παγκόσμια αγορά εξοπλισμών.

Στόχος του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού είναι πασιφανής, και αφορά την απόκτηση ίσου αριθμού σύγχρονων υποβρυχίων με το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, που ναυπηγεί Έξι Type-214 σε συνεργασία με την Γερμανία, ενώ ετοιμάζει την ναυπήγηση νέων υποβρυχίων.

Πρόσφατα όμως είδαμε την ακύρωση πολλών προγραμμάτων λόγω οικονομικού κόστους, και την υλοποίηση συγκεκριμένων σχεδίων.

Η αλήθεια είναι ότι πολύ σύντομα, λόγω των εξορύξεων στην Κρήτη, εκτιμάται ότι και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα αναγκαστεί να μπει στον “χορό” ενός κρεσέντου εξοπλισμών λόγω της τουρκικής επιθετικότητας, και κυρίως των σχεδίων της Άγκυρας για ναυτική κυριαρχία, και θα “χορέψει” μέχρι τέλους.

Ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αφού κατά πολύ μεγάλο ποσοστό η χώρα μας αποτελείται από χιλιάδες νήσους, μικρονήσους, ενώ η δυνητική ΑΟΖ περιλαμβάνει ένα μεγάλο τμήμα του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.

Για όσους ρωτούν πως θα πληρώσουμε την αγορά ενός νέου υποβρυχίου για παράδειγμα, θα τους λέγαμε ότι η κατασκευή αγωγών φυσικού όπως αυτού του East Med, καθώς και της μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από το Ισραήλ σε Κύπρο-Ελλάδα και Αίγυπτο μέσω ειδικού καλωδίου είναι μια λύση πολύ καλή, ώσπου να εξορύξουμε το δικό μας φυσικό αέριο με το οποίο θα μπορέσουμε να εξοπλιστούμε και να ξεχρεώσουμε μετά από μερικά χρόνια από το δυσβάστακτο χρέος που μας φόρτωσαν οι προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις.

Σε αυτήν την περίπτωση, το γαλλικό υποβρύχιο Scorpene, είναι μέσα στο βεληνεκές του “ραντάρ” της ελληνικής στρατιωτικής ηγεσίας για αυτούς τους λόγους και για πολλούς άλλους, που έχουν να κάνουν για παράδειγμα, με την τεχνολογία του, η οποία σε περίπτωση αγοράς μας, δεν θα είναι γνωστή στην Τουρκία, σε σχέση με τα γερμανικά Type-214 , για παράδειγμα.

Το γαλλικό υποβρύχιο αυτό που κατασκευάζει η Naval Group, είναι ένα πραγματικά ισχυρό και ικανό υποβρύχιο για την περιοχή του Αιγαίου και της Α. Μεσογείου.

Το μέγιστο επιχειρησιακό βάθος του Scorpene είναι άνω των 300 μέτρων, ενώ η διαθεσιμότητα του φτάνει τις 50 ημέρες, για τις συμβατικές εκδόσεις, και 71 ημέρες για τις εκδόσεις με σύστημα AIP.

Το υποβρύχιο έχει πλήρωμα 31 ατόμων, ενώ έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει και έξι υποβρύχιους κομάντος για ειδικές αποστολές.

Το Scorpene, διαθέτει έξι τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών, ενώ δύνανται να εξοπλιστούν με τορπίλες τύπου F21, με πυραύλους κατά μονάδων επιφανείας MM-40 Block.3 Exocet, καθώς και με SCALP-Naval.