Την επανατοποθέτηση της Ελλάδαςγεωστρατηγικά,  την μετατροπή της σε γεωστρατηγικό κόμβο για την επάρκεια της Ευρώπης σε LNG, LPG και πλατφόρμες αιολικής ενέργειας, αλλά και την πλήρη αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίαςσηματοδοτεί η συμφωνία χρηματοδότησης που υπεγράφη μεταξύ του αμερικανικού αναπτυξιακού οργανισμού DFC και του ομίλου Onex.

Η χθεσινή υπογραφή βάσει της οποίας προβλέπεται η παροχή 125 εκατ. δολαρίων για την αναγέννηση των Ναυπηγείων μέσω έκδοσης ομολογιακού δανείου που αποτελεί σύμφωνα με τον Πάνο Ξενοκώστα, ιδρυτή και διευθύνων σύμβουλο της Onex « μια παρακαταθήκη, μια σφραγίδα φιλίας μεταξύ δύο λαών, του αμερικάνικου και του ελληνικού», ενεργοποιεί κεφάλαια ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Κεφάλαια τα οποία αναμένεται να συμβάλουν καταλυτικά στον μετασχηματισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε έναν υπερσύγχρονο ναυπηγικό κόμβο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Σημαντική όπως ανέφερε ο Π. Ξενοκώστας, είναι η συνεισφορά της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας στο εγχείρημα καθώς από τα πλοία που έχουν μπει στην Σύρο το 78% είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και το 83% στην Ελευσίνα αντίστοιχα.

Ο Π. Ξενοκώστας επιχείρησε στο περιθώριο της εκδήλωσης να σκιαγραφήσει τον στρατηγικό σχεδιασμό της ONEX, δηλώνοντας ότι «Θα επικεντρωθούμε στην εμπορική ναυτιλία, σε ειδικά ενεργειακά πλοία LNG και LPG. Ουσιαστικά, θα επικεντρωθούμε στην επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων και θα εστιάσουμε στο περιβάλλον, στον άνθρωπο και στην ασφάλεια. Στην κατεύθυνση αυτή, έχουμε ήδη ξεκινήσει ένα ακόμη πρόγραμμα, ύψους 60 εκατ. ευρώ, για τα επόμενα 3 χρόνια στα Ναυπηγεία της Σύρου, που παράλληλα με την Ελευσίνα δημιουργεί μια ενιαία πλατφόρμα που θα εξυπηρετεί κάθετα την “πράσινη” μετάβαση».,

Ο ίδιος ανέφερε ότι, «Θα μπορούμε να κατασκευάζουμε κάθετα πλωτές ανεμογεννήτριες, για πλωτά ναυπηγήματα 4-5 χιλιάδων τόνων τα οποία τοποθετούνται 6 ναυτικά μίλια και πλέον και επί της ουσίας μιλάμε για ενεργειακά πλοία. Εκεί πάει η μετάβαση.

Επίσης, η ΟΝΕΧ θα έχει την δυνατότητα να παράγει αιολική ενέργεια μέσω θυγατρικών της εταιρειών για τις ανάγκες των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου. «Θα είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό», σημείωσε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας ότι είναι η πρώτη φορά που ο DFC επενδύει στην Ελλάδα, η πρώτη φορά που επενδύει στην Ευρώπη και η πρώτη φορά που επενδύει στον ναυπηγικό κλάδο παγκοσμίως, κάτι το οποίο χρειάστηκε ειδική νομοθετική ρύθμιση από το αμερικανικό κογκρέσο .

«Αυτό σημαίνει πολλά. Σημαίνει πολλά για την ONEX, για τη ναυπηγική βιομηχανία, κυρίως όμως για την ίδια τη χώρα. Είναι μια συμφωνία που σφραγίζει τους διαχρονικά ισχυρούς δεσμούς που ενώνουν την Ελλάδα με τις ΗΠΑ», σχολίασε.

To πλάνο της Onex, όπως το ανέλυσε ο ίδιος προβλέπει επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ (CAPEX) σε ό,τι αφορά υποδομές, τη συντήρηση και την αναβάθμισή τους για τα επόμενα χρόνια, ενώ 200 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε παρελθοντικές υποχρεώσεις (επιστροφές σε ασφαλιστικά ταμεία και εργαζόμενους) που έχει αναλάβει η Onex στο πλαίσιο της διάσωσης των Ναυπηγείων.

Μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει επενδύσει 23 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Από αυτά πάνω από 6 εκατ. ευρώ αφορούν μισθοδοσία εργαζομένων κατά την ενδιάμεση περίοδο και λειτουργία και 8 εκατ. ευρώ χρέη στους εργαζομένους από την προηγούμενη ιδιοκτησία.

Αναφερόμενος στο κομμάτι της εμπορικής ναυτιλίας, σημείωσε ότι στόχος της Onex είναι η εξυπηρέτηση 200 πλοίων ετησίως στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αριθμός που ανεβαίνει στα 300, συμπεριλαμβανομένων των 100 που εξυπηρετούνται ανά έτος στα Ναυπηγεία της Σύρου, και η δημιουργία σε βάθος 3ετίας 3.000 θέσεων απασχόλησης, με την επίδραση στο ΑΕΠ να εκτιμάται στο 1%.

Πέρα από την υπογραφή της συμφωνίας χρηματοδότησης, χθες πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της δεξαμενής «Στρατής Γ. Ανδρεάδης»,  «Πρόκειται για μια Panamax, smart δεξαμενή, πλήρως ανακαινισμένη, που μαζί με τη δεξαμενή που έχουμε εγκαταστήσει ήδη στη Σύρο είναι οι μεγαλύτερες που διαθέτει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή», είπε ο επικεφαλής της Onex. Τόνισε δε ότι τον Μάρτιο θα ολοκληρωθεί η αναβάθμιση της δεξαμενής Aframax, που θα προσελκύσει περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία στην Ελλάδα και αυτή θα είναι η μεγαλύτερη μέχρι τα μέσα στο 2025 όταν και θα μεταφερθούν στην Ελλάδα δύο νέες δεξαμενές, μία για τη Σύρο και μία για την Ελευσίνα, αλλάζοντας το αποτύπωμα της Ελλάδας στη ναυπηγική βιομηχανία. Οι νέες δεξαμενές των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα ονομαστούν προς τιμή των ιδρυτών των Ναυπηγείων στην Ελλάδα, “Γιάννης Γουλανδρής” και “Σταύρος Νιάρχος”.

Όσον αφορά στο αμυντικό σκέλος που αναμένεται να αναπτυχθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας που έχουν επιλεγεί ως συνεργάτης υπό την ONEX,  από τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό Fincantieri, ο κ. Π. Ξενοκώστας αρκέστηκε να αναφέρει ότι ο σχεδιασμός δεν έχει αλλάξει και βρίσκονται εν αναμονή των κινήσεων της πολιτικής ηγεσίας.

Υπενθυμίζεται ότι η Fincantieri είναι ένας από τους δύο βασικούς διεκδικητές του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με την γαλλική Naval Group και τον περασμένο Δεκέμβριο, υπέγραψε συμφωνία με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και μιας βάσης υποστήριξης του κύκλου ζωής τους, η οποία θα βρίσκεται στα Ναυπηγεία Onex Naval and Maritime Elefsis Shipyards.

Η εν λόγω συμφωνία, αναμένεται να δημιουργήσει 2.500 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία, ενώ αποτελεί μια συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον αμυντικό τομέα και ενώ ενισχύει την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας των δύο Ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στην πλήρη τους λειτουργία θα μπορούν να εξυπηρετούν 12 πλοία ταυτόχρονα. Μέχρι σήμερα στα Ναυπηγεία της Σύρου έχουν επισκευαστεί 426 πλοία και στην Ελευσίνα 50 πλοία, με τον Π. Ξενοκώστα να εκτιμά ότι ο τζίρος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας στην πλήρη λειτουργία τους θα διαμορφωθεί πέριξ των 150 εκατ. ευρώ.

Από liberal.gr