Ήδη είχαν αρχίσει να ακυρώνουν τη συμμετοχή τους σε εκδρομές μαθητές των Τρικάλων υπό το φόβο της “κατάρρευσης”
Στο κλείσιμο της σήραγγας “Μαλακάσι Α” προχώρησε έπειτα από επιτόπιο έλεγχο το Υπουργείο Υποδομών και μετά την αναστάτωση που έφεραν οι δημόσιες αμφιβολίες του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης για την επάρκεια της συντήρησής της. Θυμίζουμε ότι ο κ. Καχριμάνης, , είχε πει μεταξύ άλλων ότι η σήραγγα είναι έτοιμη “να καταρρεύσει”.
Κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώθηκε βάσει όσων δήλωσε ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, ωστόσο λήφθηκε η απόφαση υπό το βάρος της αναστάτωσης που προκλήθηκε ειδικά στη μαθητική κοινότητα και στους γονείς που ζητούσαν διαβεβαιώσεις και σαφείς απαντήσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ δεδομένου ότι τα Γιάννενα και το Μέτσοβο αποτελούν τον πιο δημοφιλή προορισμό σχολικών εκδρομών για τα σχολεία των Τρικάλων φέτος, αρκετοί γονείς ακύρωσαν τη συμμετοχή των παιδιών τους στις εκδρομές, ενώ υπήρξαν Σύλλογοι Γονέων που ζήτησαν εγγράφως διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια της σήραγγας που όμως δεν έλαβαν ποτέ.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος και κλιμάκιο στελεχών της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», με επικεφαλής τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου, Γιώργο Κωνσταντόπουλο και μηχανικών της εταιρείας συντήρησης της οδού, συνοδευόμενοι από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, επιθεώρησαν εχθές το απόγευμα, τις δίδυμες σήραγγες με την ονομασία «Μαλακάσι Α» και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Ανηλίου, από το οποίο παρακολουθούνται οι σήραγγες της περιοχής. Ακολούθησε σύσκεψη στο Δημαρχείο Μετσόβου με τη συμμετοχή της Δημάρχου, Μαρίας – Χριστίνας Αβέρωφ.
Μετά τη σύσκεψη, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Είναι φυσικό, οποιαδήποτε πληροφορία αφορά στην ασφάλεια των μετακινήσεων να δημιουργεί κλίμα ανησυχίας στους πολίτες. Από το προηγούμενο Σάββατο έχουμε κινητοποιηθεί, τόσο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και στη διαχειρίστρια της οδού δημόσια εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Μολονότι στον χρόνο που μεσολάβησε δεν περιήλθαν σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, στοιχεία που να δικαιολογούν τις ανησυχίες που αποτέλεσαν το έναυσμα της κινητοποίησης, κάλεσα τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, να επισκεφθούμε από κοινού την επίμαχη σήραγγα, συνοδευόμενοι από έμπειρους μηχανικούς της διαχειρίστριας εταιρείας. Από τον επιτόπιο μακροσκοπικό έλεγχο, δεν προέκυψαν νέα δεδομένα πέραν όσων είναι ήδη γνωστά και αφορούν στην εύλογη φθορά σήραγγας κατασκευασμένης την δεκαετία του ΄80. Σε καμία περίπτωση δεν διαπιστώθηκε η φερόμενη στατική ανεπάρκεια της κατασκευής.
Έχει σημασία να τονίσω πως η βαριά συντήρηση και η ανάταξη γηρασκουσών και φθαρμένων υποδομών της Εγνατίας Οδού είναι προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν συστηματικά και στη βάση των πλέον σύγχρονων και αυστηρών προδιαγραφών από τον παραχωρησιούχο, με τον οποίον μόλις πριν από μία εβδομάδα υπεγράφη η σχετική σύμβαση και με τον οποίον έχουμε ήδη ξεκινήσει την εκπόνηση και υλοποίηση του οδικού χάρτη παράδοσης – παραλαβής του έργου. Η πιστοποίηση των σηράγγων και η συντήρηση των γεφυρών αποτελούν την πρώτη προτεραιότητα αυτής της υποχρέωσής του.
Επειδή όμως κατανοώ πολύ καλά την ανησυχία που δημιουργήθηκε, ειδικά σε μία περίοδο που σχολεία πραγματοποιούν εκδρομές προς μερικούς από τους πιο όμορφους και δημοφιλείς προορισμούς της πατρίδας και πολλοί συμπολίτες μας επίσης, προγραμματίζουν τις πασχαλινές διακοπές τους, δεν αρκούν οι διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της διαχειρίστριας εταιρείας για την εμπέδωση του αισθήματος. Η συζήτηση με την Δήμαρχο Μετσόβου Μαρία – Χριστίνα Αβέρωφ επιβεβαίωσε την ανησυχία μου για τις κλιμακούμενες συνέπειες στην αξιοπιστία μίας τεράστιας επένδυσης και ενός δύσκολου έργου, που κόστισε περισσότερα από 7 δισ. ευρώ και στην ανάπτυξη των περιοχών που αυτό εξυπηρετεί.
Κατόπιν όλων αυτών, συμφώνησα με την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να διακοπεί, ενδεχομένως και από σήμερα, η κυκλοφορία στον βόρειο κλάδο των δίδυμων σηράγγων «Μαλακάσι Α» με κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα, ώστε να πραγματοποιηθεί έλεγχος από εξειδικευμένους δομοστατικούς, των οποίων η έκθεση πραγματογνωμοσύνης θα αποτελέσει την βάση για την επαναπόδοση ή μη της σήραγγας σε κυκλοφορία. Στο διάστημα που η σήραγγα θα παραμείνει κλειστή, η κυκλοφορία θα διεξάγεται απρόσκοπτα προς όλες τις κατευθύνσεις με αμφιδρόμηση του νοτίου κλάδου, δηλαδή μέσω σήραγγας για την ασφάλεια της οποίας δεν υπάρχει καμία συζήτηση.
Επιμένω ότι δεν υπάρχει κανείς προφανής λόγος που επιβάλλει τη διακοπή της κυκλοφορίας στην σήραγγα, ωστόσο αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες των πολιτών, με ενσυναίσθηση, σοβαρότητα και τεχνοκρατική επάρκεια.
Η αξιοπιστία της πολιτείας και η ασφάλεια των πολιτών αποτελούν αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».
Τέσσερα σημεία ξεχωρίζουν στην γραπτή δήλωση του Υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου μετά την επίσκεψη στη σήραγγα Μαλακασίου και την σύσκεψη που έγινε στο Μέτσοβο, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Η σύσκεψη έγινε το απόγευμα της Πέμπτης και το πρωί της Παρασκευής έγινε γνωστή η απόφαση για κλείσιμο της σήραγγας, μία ολόκληρη βδομάδα μετά τις αναφορές του Περιφερειάρχη για την επικινδυνότητά της.
Ωστόσο το κλείσιμο αποφασίστηκε όχι γιατί διαπιστώθηκε στατική ανεπάρκεια αλλά επειδή δημιουργήθηκε μεγάλη κοινωνική αναστάτωση.
Στην γραπτή δήλωση του Υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου ξεχωρίζουν τέσσερα σημεία, τα οποία σχετίζονται με την απόφαση.
Σημείο 1: Δεν περιήλθαν σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου στοιχεία που να δικαιολογούν τις ανησυχίες που αποτέλεσαν το έναυσμα της κινητοποίησης.
Σημείο 2: Από τον επιτόπιο μακροσκοπικό έλεγχο, δεν προέκυψαν νέα δεδομένα πέραν όσων είναι ήδη γνωστά και αφορούν στην εύλογη φθορά σήραγγας κατασκευασμένης την δεκαετία του ΄80. Σε καμία περίπτωση δεν διαπιστώθηκε η φερόμενη στατική ανεπάρκεια της κατασκευής.
Σημείο 3: Δημιουργήθηκε ανησυχία σε μία περίοδο όπου γίνονται και πολλές σχολικές εκδρομές για την οποία δεν αρκούν οι διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας ώστε να εμπεδώσουν το αίσθημα ασφάλειας.
Σημείο 4: Δεν υπάρχει κανείς προφανής λόγος που επιβάλλει τη διακοπή της κυκλοφορίας στην σήραγγα, ωστόσο αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες των πολιτών, με ενσυναίσθηση, σοβαρότητα και τεχνοκρατική επάρκεια.
Απομένει πλέον να ανακοινωθεί από την Εγνατία ΑΕ το πλήρες χρονοδιάγραμμα για το κλείσιμο και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα υπάρξουν.